🔎 Praktijkinfo Mijn Portaal Ik heb spoed

(Herhaal)recept

Ik gebruik langere tijd hetzelfde medicijn. Moet ik voor elk herhaalrecept mijn huisarts bellen?

Als je langere tijd één of meer medicijnen gebruikt kun je bij je apotheek gebruik maken van de herhaalservice. Hiervoor hebben wij samen met de apotheek afspraken over hoe wij omgaan met herhaalrecepten. Wij zorgen er samen voor dat de herhaalmedicatie op tijd klaar staat in de apotheek, of bij je thuis wordt bezorgd. De apotheek neemt contact met je op wanneer je medicatie klaar ligt. Het is belangrijk om één keer per jaar de medicatie te controleren in overleg met je huisarts of praktijkondersteuner.

Kan ik mijn herhaalrecept ook telefonisch bestellen?

Wij adviseren om herhaalrecepten online te bestellen via jouw portaal. Zo hoef je niet te wachten. Ben je niet in staat om dit online te doen? Neem dan telefonisch contact op met onze praktijk via 0418 671 250.

Kan de huisarts een bepaald merk van medicijnen voorschrijven?

In Nederland moet de huisarts een geneesmiddel merkloos voorschrijven. Dit heet een generiek middel. De zorgverzekeraar en jouw apotheek bepalen dan welk merk je krijgt. Als je een bepaald merk wilt hebben, kun je dit met de apotheek bespreken of met jouw zorgverzekeraar uitzoeken. Soms moet je dan zelf betalen voor een merk. Als je het hier niet mee eens bent, kun je een klacht indienen bij jouw zorgverzekeraar.


Als je lichamelijk klachten hebt waarvan je denkt, dat ze door toedoen van een bepaald merk geneesmiddel ontstaan, dan kun je dit met de huisarts bespreken. Mocht je verwachten dat de huisarts een medische noodzaak recept maakt, dan moeten wij je teleurstellen. De criteria voor medische noodzaak zijn strikt omschreven door jouw zorgverzekeraar. Beter kun je contact opnemen met jouw apotheek en zorgverzekeraar om te zien welk ander merk je mogelijk kunt gaan gebruiken. Indien er sprake is van dusdanige klachten veroorzaakt door het geneesmiddel zelf, zal er een ander geneesmiddel voorgeschreven moeten worden en niet een ander merk.

Ik kom er niet uit met het online bestellen van mijn herhaalrecept. Hoe kan ik hulp krijgen?

Wij adviseren om eerst hulp te vragen aan familie of vrienden. Je kunt ook altijd de DigiHulplijn bellen 0800-1508. Mocht je er dan nog niet uitkomen, dan helpen wij je uiteraard graag verder! Neem dan telefonisch contact op met onze assistente via 0418 671 250.


DigiHulplijn
Kan ik mijn herhaalrecept dezelfde dag ophalen?
Heb je een recept gekregen van je huisarts voor een nieuw medicijn? En heb je dit medicijn meteen nodig? Dan kun je het dezelfde dag nog ophalen bij je apotheek, mits het medicijn op voorraad is. Heb je een herhaalrecept? Dan kun je jouw medicatie na 3 werkdagen ophalen bij je apotheek.
Apotheekhoudende praktijk, wat houdt dat in?
De praktijk is apotheekhoudend. Er wordt gewerkt volgens de richtlijnen van de Lloyd’s certificering. Deze richtlijnen houden in dat het klaarmaken van de recepten volgens vaste, getoetste protocollen door de apotheekassistentes wordt gedaan. Dit betekent dat de klaargemaakte recepten door de assistentes, het computersysteem en jouw huisarts gecontroleerd worden, voordat de medicijnen aan je worden meegegeven. Voor je eigen veiligheid maken deze controles het helaas niet mogelijk om medicijnen direct mee te geven wanneer je naar de apotheek komt.

De unieke koppeling in de computer tussen jouw ziektegeschiedenis en de voorgeschreven medicijnen geven je extra veiligheid voor jouw gezondheid. Het is dan ook van het grootste belang dat je alle medicatie zoveel mogelijk in de apotheek van de praktijk haalt.

Mocht je bepaalde medicijnen niet verdragen vanwege bijwerkingen, laat dit dan altijd aan je huisarts weten, zodat jouw overgevoeligheid in de computer kan worden vastgelegd. In de toekomst wordt dan ook rekening gehouden met je overgevoeligheid voor bepaalde medicijnen.
Welke recepten kan ik aanvragen?
• Nieuwe recepten
Nieuw recepten van specialisten kun je inleveren voor 15.00 uur. De medicijnen worden klaargemaakt en gecontroleerd. Je kunt na deze controles jouw medicijnen afhalen tussen 09.00-12.00 en 16.00-17.30.

• Spoedrecepten
Recepten die voorgeschreven zijn na een operatie of bij acute pijnbestrijding kunnen direct voor je klaargemaakt worden in de apotheek.

• Herhaalrecepten
Voor het aanvragen van herhaalrecepten zijn er verschillende mogelijkheden.

Het kan zijn dat je een recept wenst te herhalen, maar dat dit niet door de arts wordt goedgekeurd. In dat geval volgt er een afspraak op het spreekuur of het telefonisch spreekuur.
Hoe kan ik een recept aanvragen?
• Via Internet
Je kunt 24 uur per dag, 7 dagen per week, herhaalrecepten aanvragen via de receptenservice door in te loggen in het patientenportaal op onze website. Je dient zich wel eerst te registreren. Daarnaast dien je bij de apotheek eenmalig door te geven dat je van de herhaalservice via internet gebruik wenst te maken.

• Via de receptenlijn
Je belt naar de praktijklijn (0418-671250). Je toets keuze 2. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen per week. Je krijgt een bandje te horen waarop je kunt inspreken welk recept(en) je wilt herhalen. Je dient de volgende gegevens duidelijk in te spreken: naam, geboortedatum, de naam van het geneesmiddel en de sterkte.
Wanneer kan ik mijn medicijnen ophalen?
De bestelde medicijnen kun je uitsluitend afhalen op de daarvoor bestemde tijden, dit in verband met de noodzakelijke controles. De klaargemaakt recepten moeten door de apothekersassistente, het computersysteem en jouw huisarts gecontroleerd worden voordat ze aan je kunnen worden meegegeven. Het is hierdoor helaas niet mogelijk om medicijnen direct mee te geven indien je naar de apotheek komt. Je kunt jouw medicijnen ophalen tussen 09.00-12.00 en tussen 16.00-17.30 uur.

Als je patiënt bent in onze praktijk gaan wij ervan uit dat wij, indien noodzakelijk, medisch relevante gegevens van je mogen doorgeven aan andere apotheken of de trombosedienst. Vanzelfsprekend gaan wij zeer zorgvuldig om met deze informatie. Mocht je hier echter toch een probleem mee hebben, meld dit dan in onze praktijk.
Is het gebruik van mijn medicatie veilig in het verkeer?
Als je medicijnen gebruikt is het goed om te weten of je daarmee veilig de weg op kunt. Door sommige medicijnen reageer je namelijk minder snel of let je minder goed op. Over de effecten van jouw medicijnen op je rijgedrag en reactievermogen wordt je geïnformeerd via de tekst op het etiket en via de bijsluiter. Daarnaast tref je een gele waarschuwingssticker aan op het medicijndoosje.